Primární reflexy 

Primární reflexy jsou vrozené pohybové reakce, které zajišťují novorozenci přežití. Tyto reflexy se postupně utlumují během 1. roku života, jak se dítě učí zvedat hlavičku, otáčet, lézt po čtyřech. Pokud však psychomotorický vývoj neproběhl úplně správně, dítě bylo nedonošené, narozené císařským řezem, mělo fibrilní křeče, vysoké horečky do 1 roku nebo časté infekce, mohly reflexy přetrvat. 


Přehled jednotlivých reflexů a některé projevy přetrvávání:


Moroův reflex

Moroův reflex je u novorozence reakcí na úlek. 
Vymizí do 3. - 6. měsíce od narození. 
Vliv na vývoj očních pohybů a vývoj rovnováhy. 

Symptomy přetrvávání:

  • poruchy soustředění – hyperaktivita (ADHD) nebo hypoaktivita (ADD)
  • symptomy autismu (straní se dětí, nedívá se do očí, citlivost na hmatové, zrakové nebo sluchové vjemy)
  • citlivost na světlo a barvy - problémy s černými písmenky na bílém papíře (vizuální stres)
  • horší rovnováha a koordinace pohybu – při chytání míče zavírá oči
  • problémy s ovládáním pohybů očí
  • opožděný vývoj řeči

Tonický labyrintový reflex (TLR)

Pomáhá miminku čelit gravitaci, když ještě neudrží samo hlavu. 
Aktivován změnou polohy hlavy v předozadním směru. 
Vliv na rovnováhu, vzpřímený postoj a koordinaci. 
Pro dítě s TLR těžké lézt po čtyřech. 

Symptomy přetrvávání:

  • horší hrubá motorika a koordinace pohybu
  • snížený svalový tonus – kulatá záda, slabé břišní svaly
  • zvýšený svalový tonus – chodí po špičkách nebo mává rukama, když má radost nebo je rozčílený
  • podpírání hlavy při psaní či položení hlavy obličejem na lavici
  • sed na židli na patách
  • problémy se zaostřením zraku rychle do dálky a na blízko (opisování z tabule)
  • děti píšou zdola nahoru
  • při čtení přeskočí slova nebo řádky, otočí písmena

Asymetrický tonický šíjový reflex (ATŠR)

U miminka tento reflex zabraňuje tomu, aby zůstalo ležet na břiše s obličejem dolů (nebezpečí udušení). 
Podporuje vznik první koordinace oko - ruka a ovlivňuje i vývoj laterality. 
Aktivuje se otočením hlavy. 

Symptomy přetrvávání:

  • problémy koordinace ruka-oko
  • potíže se psaním, protože je těžké ovládat ruku
  • horší spolupráce mozkových hemisfér
  • problémy dát ruku přes střed tělaPotíže se sledováním řádků
  • Bilaterální integrace – používání obou polovin těla odděleně
  • Přetrvávání nejasné nebo zkřížené laterality i po dovršení 8 let

Galantův reflex

Pomáhá stejně jako ATŠR při porodu. 

Symptomy přetrvávání:

  • nadměrná citlivost v bederní oblasti
  • pomočování se nad 5 let
  • skolióza
  • horší soustředění

Landau reflex

Objevuje se mezi 3.-10. měsícem věku – tzv. letadlo. 

Symptomy přetrvávání:

  • problémy s rychle se střídajícími a složitějšími pohyby: běhání, skákání na jedné noze, skákání snožmo, jízda na kole

Palmární reflex

Vliv na jemnou motoriku. 

Novorozenec automaticky svírá prsty, reflex vymizí se vznikem aktivního úchopu. 
Úzce spojen se sáním. 

Symptomy přetrvávání:

  • horší jemná motorika a grafomotorika
  • potíže s artikulací
  • velká citlivost dlaní nebo podněty naopak vyhledává
  • pohyby ústy, když dítě píše

Hledací a sací reflex

Novorozenci umožňují příjem potravy – dotkne se něčeho tváří, otevírá ústa. 

Symptomy přetrvávání:

  • jazyk zůstane v puse příliš vpředu (jazyk skoro kouká ven), tím je ztíženo žvýkání a polykání, dítě může slintat
  • problémy s mluvením/ artikulací
  • špatná jemná motorika
  • nadměrná citlivost v oblasti kolem pusy
  • potřeba orální stimulace - pořád potřebují něco žvýkat nebo sát - dlouho cucají palce, vlasy, tužky, límečky apod.
  • nemá rádo různé konzistence jídla

Symetrický tónický šíjový reflex (STŠR)

Objevuje se před fází lezení po čtyřech. 
Pomáhá dítěti dostat se do sedu a sezení na patách, pomáhá používat obě poloviny těla. 

Symptomy přetrvávání:

  • přeskočilo fáze lezení (chůze je pro ně jednodušší)
  • horší koordinace pohybu
  • tendence "se zhroutit", dítě skoro leží na konci školní hodiny hlavou na stole
  • problémy zaostřit oči do dálky a rychle zpět, problémy s opsáním textu z tabule
  • sedí na jedné nebo na obou nohou, "visí" na židli, leží na stole
  • nemůže se soustředit, když musí neustále sedět v jedné poloze
  • hůř se naučí plavat (plave radši pod vodou)